Rapport från EICMA
Under veckan då mässan pågår visas nyheter från hundratals varumärken. Avtäckningar sker, återförsäljare letar efter nya produkter och många passar på att lägga order för 2025 direkt hos leverantörerna. Första dagen är reserverad för pressen, men efter det öppnar mässan upp för oss konsumenter. Och trots allt – vi är ju utan tvekan de viktigaste.
I år besökte hela 600 000 personer mässan. Utanför, mellan hallarna, flödar det av food trucks och härlig musik som bidrar till stämningen. Jag kan verkligen rekommendera att göra en resa hit. Men tänk på att minst två dagar behövs för att hinna se allt.
De stora märkena, som Triumph, Honda och BMW med flera, har gigantiska montrar.
Små hojar tar plats
En av de mest slående trenderna på MC-fronten är lågkubikarna. De lite mindre hojarna tar allt större plats och har ökat i popularitet bland konsumenter. Jag tror att en bidragande faktor är att de har ett lägre pris, utan att kompromissa med upplevelsen. Och upplevelsen blir ju inte mindre.
Adventure-segmentet fortsätter också att växa, och i princip alla varumärken har numera modeller i denna kategori.
Höjdpunkter från de stora märkena
Triumph visade upp sina nya modeller Speed Twin 900 och 1200, som verkligen utstrålar engelsk stil och coolhet. Deras nya Tiger 800 Sport ser också riktigt spännande ut, och jag ser fram emot att provköra den.
Kawasaki stack ut med sin ikoniska gröna färg och lanserade bland annat nya Ninja 1000 SX, som känns som en mix av street och touring. Dessutom visade de upp sin fräcka Z900-serie.
BMW presenterade sin nya 1300 R, en modell med en kantigare design och större tank. Frågan är om denna kan ta över den tidigare GS-modellens plats. För mig, som är kort, känns den lite för stor, men det är säkert en vanesak.
Yamaha visade äventyrscykeln Tenere 700, samma modell som Itchy Boots just nu kör i Irak (om än en äldre version). Med sin CP2-motor och robusta chassi är den verkligen mångsidig. De lanserade också R9, en kombination av det bästa från R-serien och MT-09 – perfekt för både bana och landsväg.
Honda imponerade med uppdateringar av sin klassiker Africa Twin CRF 1100L, nu med ny färg och grafik. Deras styrka inom både ban- och streethojar var också tydlig.
Ducati fortsätter dominera med sina italienska racingmonster. Den nya Panigale V4 är helt enkelt wow! Dessutom har Monster-serien fått en rejäl uppgradering inför 2025, och nya Multistrada V4 Pikes Peak är fylld med funktioner. Frågan är dock hur konsumenterna reagerar på den höga prislappen.
Under samma tak: Husqvarna, KTM och GasGas
Husqvarna lyfte fram både Norden 901 och Svartpilen 801, två hojar med helt olika karaktärer men samma höga kvalitet. KTM visade upp sin 390 Enduro för offroad-äventyr och sin mäktiga Super Adventure 1390, som imponerar med sin nya design och kapacitet.
Harley Davidson och Royal Enfield
Harley Davidson bjöd på en häftig monteröppning med Hanna Lopa som gäst. Deras nya VR2 är verkligen ett monster på vägarna. Royal Enfield lanserade Himalayan 450, en äventyrshoj med brett styre, stora fotpinnar och smalt säte för bättre kontroll – en riktigt härlig hoj.
Italiensk kvalitet och tillbehör
Moto Morini är ett märke jag är förvånad över att inte fler upptäckt i Norden. Med italiensk kvalitet och ett brett utbud ser jag fram emot att se mer av dem i Sverige framöver.
Förutom motorcyklar finns här allt i tillbehör och kläder. Berik lanserade både nylon- och skinnkläder i sitt utökade sortiment. Dainese imponerade med nya airbag-västar som är både smidigare och lättare – och fler stora nyheter är på gång. Mo’cycle var på plats och demonstrerade sina unika air-bag jeans. Oxford och Klim visade upp en imponerande uppsättning av både dam- och herr modeller.
Tekniken på plats
För oss som gillar att filma MC-äventyren var både Cardo och Insta360 på plats. Jag upptäckte att 360-kameror nu kan fästas på hjälmen eller MC:n på olika sätt för riktigt häftiga filmer. Bara att tanka in klippen och börja redigera!
Med trötta fötter och tre dagar på mässan vet jag att jag kommer tillbaka nästa år. Vi ses igen på EICMA!