Triumph on Tour rullar genom Norden – tre nya modeller i fokus
Evenemanget inleddes med en historisk genomgång av Triumphs långa och anrika arv. Jeanette Smårs (Janet on Wheels) som inte bara höll i presentationen utan även fått uppdraget att köra hela touren för Triumph, berättade om hur varumärket utvecklats från en liten brittisk tillverkare till en världsledande motorcykelikon.
Triumph – över 120 år av motorcykelhistoria
Triumphs arv sträcker sig ända tillbaka till 1902, då företagets första motorcykel, No. 1, designad av Mauritz Schultze, såg dagens ljus. Men varumärkets rötter går ännu längre tillbaka – till 1884, när den tyskfödde ingenjören Siegfried Bettmann grundade Triumph i Coventry, England.
Från att ha börjat som en tillverkare av cyklar utvecklades Triumph snabbt till en av världens mest kända motorcykeltillverkare. Genom decennierna har märket satt sin prägel på motorcykelhistorien med ikoniska modeller som Bonneville, Trident, och Daytona.
År 2022 nådde Triumph en historisk milstolpe när de producerade sin miljonte motorcykel – enTiger 900, en av märkets mest populära modeller. Det sammanföll med lanseringen av den nya Tiger 1200 och Triumphs kännetecknande T-plane triple-motor.
Triumph har även gjort avtryck inom populärkulturen. Från Steve McQueens legendariska hopp i Den stora flykten (1963) till moderna actionfilmer, har Triumphs hojar synts i flera filmklassiker. Senast i 2022 års Bond-film No Time to Die, där agent 007 kör en Triumph Scrambler 1200 och där även Tiger 900 syns i spektakulära stunt-scener.
Idag är Triumph en av världens ledande premiumtillverkare av motorcyklar och fortsätter att bygga vidare på sitt arv genom att kombinera klassisk design med modern innovation.
I årets upplaga presenterade Jeanette tre spännande modeller:
- Speed Twin 900 – (2025) behåller sin klassiska design men får en uppgraderad fjädring med Marzocchi uppochnedvända framgafflar och dubbla Marzocchi-stötdämpare med justerbar förspänning. Den 900 cc parallelltwinnen levererar 65 hk, medan uppgraderad fjädring, förbättrade bromsar och en sitthöjd på 780 mm gör den både bekväm och lättillgänglig för såväl stadskörning som längre turer.
- Speed Twin 1200 RS – (2025) balanserar klassisk design med uppdaterad prestanda. Den 1200 cc parallelltwin-motorn levererar 103,5 hästkrafter och har en 43 mm Marzocchi uppochnedvänd framgaffel samt dubbla Öhlins-stötdämpare bak. Bromsarna består av dubbla 320 mm skivor fram med Brembo Stylema fyrkolvs-ok och sitthöjden är 810 mm. En uppgraderad version med mer prestanda, avancerad fjädring och toppmodern teknik för en optimal körupplevelse.
- Tiger Sport 800 – (2025) är en sporttourer med en 798 cc trecylindrig motor som levererar 113 hk. Den har en 41 mm Showa uppochnedvänd framgaffel och en Showa monoshock bak. Bromsarna består av dubbla 310 mm skivor fram med fyrkolvs-ok. En upprätt körställning, 830 mm sitthöjd och en aerodynamisk kaross med justerbar vindruta bidrar till en bekväm körning, medan bränsletanken på 18,5 liter ger en lång räckvidd. En äventyrsinriktad touringhoj perfekt för långa resor och varierad terräng.
Vill du veta mer om Triumphs modeller hittar du information på triumphmotorcycles.se